Abonnementen Hybride Werkplekken inrichten
Hoe het hybride werken ook ingevuld wordt, het is bijna onvermijdelijk dat u en uw collega's van de ene werkplek naar de andere reizen met laptops, tablets, smartphones en andere spullen die relevant zijn voor het werk. Of u nu met de auto of het openbaar vervoer reist, klanten op locatie ontmoet of deels naar kantoor komt, u moet goed uitgerust zijn om zonder klachten en productief te kunnen werken, waar u ook werkt.
Helft van thuiswerkers hebben mentale en fysieke klachten
Volgens vakbond CNV kamt bijna de helft van thuiswerkers met mentale en fysieke klachten, zoals rug-, schouder- en armklachten.
Of u voornamelijk thuiswerkt of deels op kantoor bent, een goede werkplek is essentieel bij hybride werken.
Hybride werken en de wet
De (Arbo-)wet is er duidelijk in en verplicht werkgevers om ervoor te zorgen (zorgplicht) dat beeldschermwerk geen gevaar oplevert voor de veiligheid en gezondheid van hun werknemers. De manier waarop hiervoor gezorgd moet worden is in beperkte mate vastgelegd in verschillende voorschriften waaraan bijvoorbeeld de werkplek moet voldoen.
Wat zijn de uitdagingen van het hybride werken
Er zijn enkele punten die vooraf moeten worden aangepakt bij hybride werken. Ten eerste is het zinvol om goed na te denken over werkplanning en de werkhouding aan te passen om ongemak of letsel tot een minimum te beperken. Een ander belangrijk punt is dat u de nodige uitrusting krijgt om de hybride werken uit te voeren en om gezond te blijven.
Geef aandacht aan de juiste instelling van werkplekken
Het is van belang dat de werkplek op kantoor eventueel in combinatie met de thuiswerkplek weer goed ingesteld wordt.
Het proces voor hybride werknemers is grotendeels hetzelfde als voor thuiswerkers, maar met veel meer variabelen en uitdagingen!
Het implementeren van een goed ‘hybride werken beleid’ vergt kennis, de juiste inzet van fysieke werkplekoplossingen en voortschrijdend inzicht van deskundigen.
De volgende werkplekcombinaties zijn nu relevant:
1. Mobiele werkplek
2. Veelal thuis
3. Veelal op kantoor en deels thuis met een vast bureau
4. Veelal op kantoor zonder een vast plek (flexwerken) en deels thuis met een vast bureau
5. Soms op kantoor, deels thuis en verder mobiel
Voor iedere vorm van Hybride werken zijn er tal van ergonomische oplossingen. Denk hierbij een ergonomisch toetsenbord, ergonomische muis, hoog/laag bureaus, ergonomische stoelen, ergonomische accessoires etc.
Wat vaak ontbreekt is kennis en het juist gebruik van deze ergonomische oplossingen.
We helpen u bij het ergonomisch instellen van werkplekken
We maken hierbij onderscheid tussen online- en fysieke adviesverlening. Stel dat u afspraken maakt dat u en collega's de tweede helft van het jaar deels terug keren naar kantoor. Op kantoor staat alles zoals het deels is verlaten een jaar geleden. Juist nu is de behoefte groot, om uw stoel, bureau, hardware en accessoires af te stemmen op het nieuwe werken. Voor een klein bedrag per werknemer helpen wij u bij het ergonomisch instellen van uw werkplek(ken).
We leveren zowel maatwerk als collectieve aanpassingen. Voor een collectieve aanpak vindt u in het dit overzicht een indicatie van onze dienstverlening.
Abonnementen werkplek inrichten Hybride Werken
Aan het begin van de pandemie is het helaas praktijk geworden om op eigen initiatief apparatuur, zoals monitorschermen, laptopstandaards, muizen en toetsenborden aan te schaffen waarvan gedacht werd dat het een ergonomische waarde had of zijn er stoelen meegenomen van kantoor. De verkeerde inzet van producten of het ontbreken van de juiste kennis hebben geleid tot een enorme toename aan fysieke klachten zoals RSI/KANS
Op dat moment waren er wellicht echter geen bestaande of zeer beperkte budgettaire voorzieningen en was de verwachting dat de apparatuur slechts gedurende een korte periode zou worden gebruikt. Als gevolg daarvan waren veel van dergelijke aankopen van de "goedkope en vrolijke" soort. Dergelijke goedkope producten zijn misschien wel geschikt voor kortstondig gebruik, maar zijn waarschijnlijk niet robuust genoeg voor langdurig frequent reizen en kunnen reeds aan slijtage onderhevig zijn.
Als u behoefte hebt aan hands-on hulp bij het opnieuw instellen van werkplekken of de inzet van ergonomische hulpmiddelen kwalitatief beter wilt afstemmen op het werken op diverse locaties dan helpen we u graag verder.
De voordelen het abonnement Hybride Werken
- Tegen lage kosten veel ergonomische kennis en hulp
- Vakkundige hulp door therapeuten en Human Factors specialisten
- Terugdringen van fysieke klachten na thuiswerken
- Bewustwording rond ergonomisch werken optimaliseren
- On-hands hulp aan Arbo- en Ergocoaches
- Keuze uit digitale of fysieke hulp op locatie
Vraag vandaag nog offerte aan voor een abonnement Hybride Werken
Met goed ingestelde werkplek wordt een betere houding gegarandeerd en verlaagt u werk-gerelateerde klachten.
Heeft u vragen hierover of wilt u eerst aanvullend advies of een offerte? Neem dan contact met ons op via 010-470 26 11 of vul het contactformulier in. We nemen binnen enkele uren contact met u op.