Pesten
Pesten op het werk komt veel vaker voor dan algemeen wordt aangenomen en niemand loopt er mee te koop. Pesten is een complex probleem want de persoon die denkt dat hij of zij gepest wordt vergist zich daar wel eens in. Dat komt vooral voor wanneer je overgevoelig bent voor kritiek, of wanneer je heel anders over humor denkt, of wanneer je uit een andere cultuur of milieu komt. Dat zijn allemaal aanleidingen voor misverstanden. Het is dan onterecht om iemand van pesten te beschuldigen. Degene waarvan je denkt dat hij of zij je pest is zich daar vaak niet van bewust en heeft ook niet de bedoeling om iemand te kwetsen. Dat alles neemt niet weg dat er mensen zijn die heel doelgericht anderen het leven zuur maken. Pesten, gepest worden of gepest voelen is nog steeds
een taboe. Degene die gepest wordt praat er liever niet over en degene die pest doet dat vaak heel geraffineerd. In de helft van de gevallen is het de leidinggevende die de pester is. Pesten op kantoor gaat heel subtiel in zijn werk. De regels onredelijk strak toepassen is een veel voorkomende manier van pesten, medewerkers niet informeren, sociaal isoleren, intimideren, cynische grappen maken en roddelen. Het zijn allemaal vormen van pesten. Onderzoek in tal van geïndustrialiseerde landen heeft een algemeen geldende vuistregel aan het licht gebracht: om en nabij de 10% van alle medewerkers wordt gepest op het werk. Dat is een verrassend getal. In een bedrijf waar 5000 mensen werken zijn dus 500 medewerkers het slachtoffer van pesten. Om het wat aanschouwelijk voor te stellen: dat zijn 10 touringcars vol met ongelukkige mensen. Dat is een indrukwekkend en een onacceptabel feit. Het lichaam ervaart pesten als een bedreiging en zo ontstaan er klachten die uiteindelijk kunnen leiden tot chronisch verzuim. Je hoeft maar aan je pesters te denken of je lichaam reageert weer met spanning. Zo kun je ook thuis niet eens meer tot rust komen. Daarom is het een goede zaak om in actie te komen wanneer je signalen denkt op te vangen die op pesten kunnen wijzen. Dat kan jezelf of je collega’s aangaan. De pester weet meestal niet eens dat hij of zij overkomt als een pester en wat de gevolgen daarvan zijn. Dan kan praten de situatie verhelderen. Er zijn situaties waarover je geen controle kunt uitoefenen of dat een poging om iets aan de situatie te veranderen averechts werkt. Denk dus goed na voordat je tot actie overgaat.
Toch zijn er een aantal mogelijkheden om ongewenst gedrag van anderen en je reacties daarop te kunnen bijsturen.
Tips
- Praat regelmatig met de directe chef over wederzijdse verwachtingen en omgangsvormen. Zijn deze realistisch en redelijk? Doorbreek de cirkel van onredelijke oordelen en vooroordelen. Praten helpt niet altijd, maar vaak wel
- Probeer de situatie eens vanuit de ander te bezien en vraag jezelf af wat het is wat de ander irriteert in mijn gedrag. Geeft dit nieuwe inzicht mij de mogelijkheid om de situatie te verbeteren?
- Volg een training die gericht is op persoonlijke effectiviteit. Regelmatig worden er workshops stresspreventie georganiseerd. Kennis leert je om ongezonde situaties eerder te doorzien.
- Praat met een bedrijfsmaatschappelijk adviseur wanneer de communicatie op kantoor dreigt vast te lopen en gesprekken op niets zijn uitgelopen. Je hebt een vertrouwelijke en een deskundige raadgever nodig wanneer je in een emotioneel conflict terecht bent gekomen.
Het is gezond om emoties niet langdurig te verbergen en voor onze meningen en gevoelens uit te komen. Dat hoeft niet met woorden te gaan want mensen praten ook non-verbaal, met gebaren, gezichtsuitdrukkingen en emoties.
Het is gezond wanneer we problemen rustig onder ogen zien en bespreken en wanneer we daarna weer terugkeren naar een basisstemming die gekenmerkt wordt door rust. Een gezond gevoel van eigenwaarde bevordert dat proces van terugkeren. Tijdens rust krijgen lichaam en geest de tijd om te herstellen van inspanningen. Dat is een voorwaarde om langdurig te kunnen functioneren, thuis en op kantoor. Met en zonder beeldschermen.
Toch blijven er altijd weer problemen die heel taai zijn en ons een gevoel van machteloosheid geven. Toch blijven er altijd weer collega's die ons blijven irriteren en met wie we niet meer willen of kunnen praten. Dan is het de kunst om los te laten zonder zuur en negatief te worden want een negatieve stemming is besmettelijk en dat roept in anderen gedrag op dat we juist willen vermijden. Zo ontstaan vicieuze cirkels.
Tips
- Geef aan anderen en aan jezelf meer positieve opmerkingen en minder negatieve kritiek
- Doe iets aardigs voor iemand, zonder enige bijbedoeling.