Terug naar kantoor?
Het moment dat u weer (deels) naar kantoor gaat komt dichterbij. Voor u en uw werkgever komt er een nieuwe situatie, die vraagt om maatregelen, aanpassingen en soms moeilijke beslissingen.
Wat moet u regelen om de terugkeer naar kantoor zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Het kabinet adviseert om werknemers tot september zoveel mogelijk thuis te laten werken, om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volg dat advies op als dat mogelijk is. Hier leest u wat u moet doen als thuiswerken niet kan en welke voorbereidingen u kunt treffen voor als u en uw medewerkers weer naar kantoor mogen.
Spreid de werktijden
Zorg ervoor dat er niet teveel mensen tegelijk op de werkvloer zijn door de werktijden te spreiden. Want 1,5 meter afstand houden moet ook op kantoor.
Let op! De verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je personeel ligt altijd bij u. Ook als u en uw werknemers thuiswerken. Wilt u een betere werkplek thuis of op kantoor download dan hieronder onze Ergowijzer of klik hier voor onze Tips bij het inrichten van uw werkplek.
Veilig met het openbaar vervoer naar kantoor
Terug naar kantoor gaan, betekent ook meer reizen. Met het ov reizen gaat sinds 1 juni makkelijker: treinen rijden vaker en de capaciteit is opgeschaald. Sinds 1 juni zijn niet-medische mondkapjes in het ov verplicht. Reizigers moeten ze voor het instappen opzetten.
Daarnaast wordt reizigers gevraagd, in ieder geval tot 1 september, de spits en drukke treinen te mijden. Geef je werknemers dus ook de mogelijkheid om op andere tijden te reizen. Verplaats vergaderingen eventueel naar een rustiger tijdstip. En als het even kan, laat werknemers de fiets of auto pakken.
Zieke werknemers
Alleen de arbodienst en bedrijfsarts mogen medische gegevens verwerken. Als uw werknemer zich ziekmeldt, mag u niet naar de reden vragen. U mag dus ook niet vragen of hij coronaverschijnselen heeft. Uw werknemer mag zelf beslissen of hij dat aan u vertelt. Is er bij een van uw medewerkers officieel corona vastgesteld? Neem dan direct maatregelen. Is de partner of huisgenoot van je werknemer ziek? Dan moet hij thuisblijven en mag hij thuiswerken.
Als werkgever bent u verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkomgeving. Dat betekent dat u klanten en personeel de toegang tot de werkplek mag weigeren als zij de gezondheid van anderen in gevaar kunnen brengen.
Privacy werknemers
Het is toegestaan om de temperatuur van de medewerkers op te nemen. U mag de temperatuur alleen aflezen en niet registreren. De AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) verbiedt het opslaan van deze gegevens.
Let op! Ook als de thermometer alleen wordt afgelezen, kan de privacy in het geding komen. Bijvoorbeeld als collega’s kunnen meekijken of zien dat iemand naar huis wordt gestuurd. Dat kan een inbreuk betekenen op de persoonlijke levenssfeer of de lichamelijke integriteit.
Naast privacy bezwaren zijn er twijfels over de effectiviteit van temperaturen. Veel mensen die besmet zijn met het coronavirus hebben helemaal geen verhoging. Deze besmettingen spoor je zo dus niet op. Je mag medewerkers niet (laten) testen op corona.
Werkplek inrichten
Daarnaast moet je een groot aantal aanpassingen doen aan het kantoor. Zo moet je bijvoorbeeld vaker
ventileren en moet je looproutes aangegeven. Klik hier voor onze tips bij het inrichten van uw werkplek, thuis of op kantoor.
Mondkapjes niet verplicht
Op kantoor is het niet verplicht om een mondkapje te dragen. Ook klanten hoeven geen mondkapje te dragen. U en de medewerkers mogen beslissen of het verantwoord is om niet-medische mondkapjes te dragen. Voor contactberoepen zijn er regels en protocollen. Klanten mogen bijvoorbeeld alleen op afspraak langskomen.