Staand werken aan uw bureau?
Effecten van staand werken ter afwisseling
Weet u het nog? Ga recht staan zeiden uw opvoeders of leerkracht goedbedoeld. De bedoeling was om u even wakker te schudden uit een verkeerde nek- of rug-, of algehele werkhouding.
Ergonomie en staand werken wordt steeds populairder
Niet omdat het de bedoeling is om lang te gaan staan. Nee, meer bedoeld ter afwisseling en het doorbreken van de statische belasting veroorzaakt door zitten.
Maar wat zijn nu daadwerkelijk de effecten van afwisselend staand en zittend werken? Draagt het alleen bij aan de gezondheid of ook aan andere factoren? Deze impact is onderzocht d.m.v. meerdere onderzoeken onder o.a. callcenter medewerkers.
We zetten de effecten van een goede lichaamshouding bij staand werken voor u op een rijtje:
Procesoptimalisatie en scherpe targets
Het optimaliseren van werkprocessen en het aanscherpen van doelstellingen en targets verbeteren de prestatie van medewerkers. Echter de druk op medewerkers neemt verder toe door personele bezuinigingen en het anders werken door Corona.
Hoe kunt u medewerkers ergonomisch, duurzaam en plezierig laten werken?
De standaardaanpak in ons voorbeeld bij callcenter medewerkers, is het strikt meten van het aantal afgewerkte gesprekken per uur en de klanttevredenheid over de geleverde service. Afdelingen krijgen scherpe targets om binnen budget te blijven tegenover de vastgestelde kwaliteit. Via optimalisatie van IT-systemen en processen verbetert de efficiëntie en de klanttevredenheid.
Verdere prestatieverbeteringen zijn mogelijk door concentratie en creativiteit te verbeteren, mogelijkheden te bieden om gemakkelijker om te gaan met emoties en door het algehele werkmoraal te verbeteren.
Het verbeteren van concentratie en creativiteit
Het is mogelijk om concentratie en creativiteit te verbeteren door het inlassen van herstelmomenten tijdens het werk, én door te bewegen tijdens het werk (Oppezzo & Schwarz, 2014; Chang et al., 2014). Voor callcenter medewerkers is het echter doorgaans niet eenvoudig om hun plek te verlaten.
Hierdoor wordt er te lang in een gefixeerde houding gewerkt.
Een alternatief om meer beweging te krijgen tijdens het voeren van telefoongesprekken is het gebruik van een sta-zit bureau. Het voordeel is dat mensen zichzelf letterlijk activeren door te gaan staan. Dit heeft tot gevolg dat de medewerkers scherper blijven en sneller kunnen werken (Ebara et al., 2008; Choi, 2010).
Daarnaast praten mensen anders als ze gaan staan. In staande positie kunnen de medewerkers bewegingen maken met hun hele lichaam en als gevolg daarvan gemakkelijker omgaan met emoties (Cakir, 2016).
Figuur 1: het effect van het afwisselen van zitten en staan op het energieniveau van call center medewerkers. Bron: Chau et al., 2016.
Werkmoraal en productiviteit
Een belangrijke voorspeller van de werkprestatie is de betrokkenheid bij het werk. Recent onderzoek laat zien dat de werkmoraal lager is op werkplekken waar medewerkers lang zitten (Munir et al., 2015). Zou het mogelijk zijn om de werkprestatie van callcenter medewerkers te verbeteren door hen afwisselend staand en zittend te laten werken?
Een aantal recente onderzoeken bevestigen inderdaad de positieve effecten van het afwisselen van zitten en staan bij callcenter medewerker. Josephine Chau van de universiteit van Sydney vond dat dat de introductie van zit-sta tafels leidt tot 38% meer medewerkers met een hoog energieniveau gedurende de gehele werkdag.
Gregory Garrett en collega’s van de universiteit van Texas stelden een groep callcenter medewerkers een zit-sta tafel ter beschikking. Ten opzichte van de zittende collega’s waren zij na 1 maand 23% productiever en dat verschil liep op naar 53% voor de 5 maanden die daarop volgden (zie Figuur 2). De productiviteit werd hier gemeten door het aantal succesvol afgehandelde calls per uur.
Figuur 2: : toename aantal succesvol afgehandelde calls van Maart t/m Augustus. Begin maart kreeg een groep callcenter medewerkers zit-sta tafels. Bron Garrett et al., 2016.
Neveneffecten van staand-zittend werken
Naast de positieve effecten van zit-sta tafels op de prestatie, dragen zit-sta bureaus bij aan prettige werkomstandigheden en aan het beschermen van de gezondheid. Door het gebruik van zit-sta tafels neemt de zittijd af en verlaagt daarmee tevens het risico op klachten van het bewegingsapparaat, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.
De uitdaging is wel om medewerkers de sta-zit bureaus optimaal te laten gebruiken en maximaal rendement voor prestatie en gezondheid te borgen. Laagdrempelige software reminders kunnen ervoor zorgen dat zit-sta tafels goed gebruikt worden (Donath et al.). 6
Conclusie
Het stimuleren van meer bewegen in callcenters en in het algemeen biedt mogelijkheden om op duurzame wijze de prestaties van, en de werkomstandigheden voor medewerkers te verbeteren. Zit-sta bureaus kunnen een praktische oplossing zijn om meer te bewegen.
De effecten van afwisselend staand en zittend werken in uw organisatie onderzoeken?
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden tot een pilot met zit- sta bureaus, zitoplossingen, en andere ergonomische oplossingen om met een groep medewerkers de effecten van afwisselend staand-zittend werken te onderzoeken.
U kunt contact opnemen met een van onze specialisten om uw wensen en onze mogelijkheden te bespreken. Telefoon 010-4702611 – info@backshop.nl