Ergonomie & beleid
RSI/KANS preventiebeleid binnen bedrijven
Vanuit onze expertise op het gebied van houding, beeldschermwerk en ergonomische hulpmiddelen adviseren wij bedrijven en organisaties over hun beleid aangaande RSI/KANS preventie. Steeds vaker wordt het verzuimpreventie beleid ook toegespitst medewerkers met specifieke- of a-specifieke klachten, veroorzaakt door onjuist gebruik van de computer en werkplek. Recentelijk is er veel aandacht voor sedentair gedrag op de werkvloer en de gevolgen hiervan voor de gezondheid van beeldschermwerkers.
Kennisoverdracht bij inzet van ergonomische producten
Maak een preventief werkplekadvies voor alle medewerkers onderdeel van uw bedrijfsrisico inventarisatie (RI), wij adviseren u graag over de invulling van dit advies gericht op het werken van nu thuis, op kantoor of een combinatie daarvan. Daarnaast is het verstandig om bij medewerkers met klachten eerst een verkennend werkplekonderzoek uit te (laten) voeren, zodat op basis van een gedegen advies verder gewerkt kan worden aan gedragsverandering en de inzet van de juiste hulpmiddelen.
Sterker door een goede balans tussen kennis en het inzetten van de de juiste oplossingen. De kennis die wij hebben op het gebied van computergerelateerde klachten zoals RSI/KANS is opgebouwd door de lange samenwerking met ergonomen, arbo-professionals, (para)medici, bewegingstechnologen en gedragswetenschappers. Om een zo compleet mogelijk aanbod in producten en advies te kunnen bieden werken wij samen met geselecteerde producenten. Daarnaast heeft Backshop een aantal producten zelf ontwikkeld en op de markt gebracht onder de naam ErgoLine. Backshop werkt bij de ontwikkeling van nieuwe producten nauw samen met TNO en andere specialisten. Wij zijn lid van de Vereniging Human Factors, de RSI patiëntenvereniging en zijn (inter)nationaal verbonden aan diverse adviesorganen.
Het inzetten van ergonomische hulpmiddelen op de werkplek is alleen effectief, wanneer deze inzet begeleidt wordt door kennis over het product en het gebruik hiervan. Daarom zetten wij altijd in op kennisoverdracht. Direct bij de gebruiker of indirect bij de verantwoordelijk medewerker. Op deze manier is het rendement van uw investering in nieuwe producten het grootst.